Hoe verhoudt het auteursrecht zich tot de merknaam in het merkenrecht?

Als je een bedrijf gaat starten, dan wil je natuurlijk een goede naam voor jouw ideeën, producten of diensten. Maar dan is het natuurlijk de vraag wat je de beste bescherming biedt en hoe je dit kunt regelen.

Auteursrecht

Het auteursrecht is bedoeld om werken van een maker te beschermen. Jij steekt tijd in het ontwerpen van een verpakking of maakt mooie foto’s die passen bij jouw producten of diensten. Dan is het vervelend als iemand anders deze ook gaat gebruiken.

Maar wat nou als je bijvoorbeeld jurkjes ontwerpt en anderen maken die na. Dan is het lastig om te zien of dat valt onder het auteursrecht of dat je ook bescherming kunt krijgen via het registreren van een merk of model.

Daarnaast zal het niet eenvoudig zijn om op te treden tegen anderen met dezelfde namen als jij op basis van het auteursrecht. Als anderen die merknaam aan het registreren zijn, dan kan het er zelfs voor zorgen dat je moet stoppen met het voeren van de naam die je hebt bedacht.

Merknaam

Omdat het auteursrecht niet per se uitkomt biedt voor jouw bedrijfsnaam en de bescherming die deze nodig heeft, kan het verstandig zijn om eens te kijken naar het merkenrecht. Het vastleggen van een merknaam geeft je namelijk een monopolie op deze naam voor tien jaar in het gebied dat je uitkiest. Dit kan de Benelux zijn, maar ook de Europese Unie of andere landen wereldwijd.

Bij registratie in de Benelux krijg je dus tien jaar het alleenrecht op jouw naam, binnen jouw branche. Maar ook een beetje daarbuiten. Als er namelijk een ander merk wordt ingediend dat voor verwarring kan zorgen met jouw merk, dan kan je daar tegen optreden. Dit kan door op tijd bezwaar in te dienen, maar ook op een later tijdstip door een nietigheidsprocedure te starten.

Tot slot kennen we de handelsnaam, die krijg je al door het gebruik van een naam in het handelsverkeer of door het te laten vastleggen bij de Kamer van Koophandel. Helaas geeft dit alleen bescherming in (een deel van) Nederland en binnen jouw branche. Daarom is deze registratie niet zo sterk als die van de merknaam in het merkenregister.